Když slyším pojem „služby“, vyvolává to ve mně vesměs příjemné pocity. Připomíná mi to velice uklidňující zážitky, spojené s relaxací
a. posezení v kadeřnickém křesle a příjemné štěbetání o ničem
b. poležení si na masérském lehátku, z kterého vstávám jako znovuzrozená
c. návštěva oblíbené restaurace, ve které je ten sympatický vrchní
Služby jsou prostě většinou pro přijímacího příjemnou záležitostí, jinak by pro ně nechodil.Pro poskytujícího je to nejpříjemnější asi hlavně při výměně účtenky za sumu na ni napsanou.
Služby mají několik specifických vlastností.
o Nedají se skladovat. Není možné si dát do zásoby nalakovat u manikérky nehty. I když by to bylo zajímavé.
o Nejsou hmotné. Už jste si někdy odnesli od kadeřnice, z prádelny nebo opravny obuvi více, než jste tam přinesli? Krom příčesku nebo nového podpatku?
o Není možné je vlastnit. Museli byste vlastnit poskytovatele a otrokářství u nás už dávno neexistuje.
Nevděk světem vládne
Je jedna výjimka (možná je jich více, mě ale napadla jen ta jedna), kdy není služba pro přijímacího zase až tak příjemnou záležitostí. Do oblasti služeb totiž patří i školství. Mohu zodpovědně říci, že ve mně navštěvování základní školy nevyvolávalo vůbec ty blažené pocity, které jsem popsala na začátku. A myslím, že většina mých kolegů, přijímačů této služby, na tom byla určitě stejně.
Možná to bylo způsobeno i tím, že je to asi jediná služba, kterou musíte přijmout, ať chcete nebo ne.
Z tohoto hlediska je to pravděpodobně těžké i z druhé strany.
Už jste někdy zažili, aby Vám například masér vnutil svou práci?
· popadl Vás na ulici
· sundal Vaše oblečení
· nacpal na lehátko
Učitel se v této pozici tak trochu nachází.Stojí před dvacítkou příjemců, jenž mají před sebou zeď, vytvořenou z počítačových her, plyšáků, Facebooku a hlavně nezájmu.